24.04.14

Guru Tatva. Guru - skolnieka attiecības. Turpinājums.



       15.  Jautājums: „Kā mums vajadzētu uztvert došanas un pieņemšanas aktu Guru un skolnieka starpā?”
            Atbilde: „Raugiet, īstens Guru nekad nav atkarīgs no sava skolnieka, viņš vienmēr paliek atkarīgs tikai no Kunga. Tas, kurš kaut reizi ir pavērsis savu seju uz Kungu, nekad, pat visgrūtākajos brīžos, neatteiksies no šīs atkarības, kļūstot atkarīgs no skolnieka. Tāpat skolnieks zina, ka viņa Gurudeva ir atkarīgs tikai no Kunga un tāpēc uzskata, ka viņam izrādīta liela cieņa. Ja Guru ir atkarīgs no skolnieka un skolnieks, savukārt viņu tā uztver, domādams, ka, dodot naudu, dara savam Guru pakalpojumu, tad mums jāsaprot, ka viņi abi ir aizmirsuši savu svarūpa (patieso stāvokli). Guru ir izkritis no atkarības no Dieva, un skolnieks ir pārstājis sevi uztvert kā kalpu. Dodot un pieņemot, kā Guru, tā skolniekam jāatceras, kurš ir sevya (tas, kuram kalpo) un kurš ir sevaka (kalps), un to ņemot vērā, arī nerodas apjukums. Redziet, atminoties viņa solījumu Gītā[1], Kungs pats personīgi sniedz visu dzīvē nepieciešamo Saviem mūžīgi pielaulātajiem sekotājiem jeb mahā-puruṣas. Tāpēc tad, kad kāds paklausīgs skolnieks vēlas pasniegt savam Śrī Gurudevam  izsmalcinātus gardumus vai apģērbus, vai Śrī Guru tāpēc būtu viņš jācildina, ceļot debesīs? Nē! Vai skolnieks uzskatīs, ka ir izdarījis lielu pakalpojumu Guru? Nē! Šādām domām tādās situācijās nekad nevajadzētu rasties. Šajā gadījumā mums jāsaprot, ka Kungam bija radusies vēlme ko sniegt Gurudevam un šī vēlme tāpēc tika iedvesta skolnieka sirdī, kurš vienkārši nodomās: ‘Es esmu tikai Kunga nesējs. Es varu nest savās rokās šo Kunga dāvanu savam Guru par viņa kalpošanu, un tas, ka Śrī Gurudeva ir pieņēmis šo dāvanu, ir mana lielākā veiksme.’ Vai skolnieks vispār ir spējīgs kaut ko sniegt savam Guru? Un Guru savukārt domās: ‘Šī lieta bija vajadzīga, un Kungs man to ir sagādājis, izmantojot šo skolnieku kā nesēju.’ Ja viņš domās: ‘Skolnieks to ir dāvājis man’, tad viņa atkarība no Kunga būs iedragāta un viņš vairs nespēs mīlēt savu skolnieku ar visu sirdi. Tāpēc, ka šodien skolnieks ko dāvāja, bet rīt, iespējams, viņam nebūs iespēja pasniegt dāvanu, un tas var mazināt Guru mīlestību uz viņu. Tāpēc es saku: Guru un skolnieka starpā notiekošā došanas un ņemšanas apmaiņa jāuztver kā Dieva griba. Mūžīgi nodevušais skolnieks var apgādāt Guru māju ar visām nepieciešamajām lietām, uztverot sevi kā vienkāršu kalpu un nesēju, tādējādi jūtoties svētīts un piepildīts. Raugiet, Bābā, jums nevajadzētu šo uztvert nekā savādāk.”
    16. Jautājums: „Jūs teicāt, ka Śrī Gurudeva ir vienmēr piedodošs un ļoti žēlsirdīgs. Viņš nekad neapvainojas uz skolnieku. Vai tādā veidā skolnieks necietīs pats no saviem pāridarījumiem pret Śrī Guru?”
        Atbilde: „Redziet, kad skolnieks neklausa Śrī Gurudevas pavēlēm un iesaistās kādā riebīgā darbībā, tad Śrī Gurudeva pavisam noteikti neapvainosies uz viņu par to, tā kā viņš ir ļoti žēlsirdīgs, taču, ja Guru cieš no tā, ko darījis skolnieks, tad skolnieks jutīs reakciju uz savas ādas. Kādēļ gan lai viņš apvainotos? Ja jūs piesārņojat paši savu apziņu caur savu darbību, jūs paši arī cietīsiet no šīs nepilnības raisītās reakcijas. Ja jūs savas baltās drānas vai savu tīro ķermeni notraipāt ar tinti vai kādu smirdīgu vielu, tad jūs paši izjutīsiet neērtību, ko būs radījusi šī darbība. Tādēļ es saku, lai arī Gurudeva neapvainojas, jūs paši cietīsiet no savas nicināmās uzvedības un jūsu miers būs zudis. Tomēr, redzot jūsu nožēlojamo stāvokli, Gurudeva izjutīs vēl lielāku līdzcietību un centīsies vēl vairāk palīdzēt jums atgūt iepriekšējo sirdsmieru un garīgo apmierinājumu.”
   17. Jautājums: „Dažreiz jaukās un patīkamās sajūtas mūsu sirdīs it kā izžūst un šķiet, ka mēs zaudējam spēju mīlēt mūsu pielūgtās dievības tā, kā mēs vēlētos. Kādēļ tā notiek un ko darīt, kad tas notiek?”
        Atbilde: „Raugiet, kad jūs nespējat mīlēt pielūgto dievību tā, kā vēlētos, un kad jūs negūstat nekādu tveramu transcendentālu pieredzi, dzirdot par Viņu vai atceroties Viņu, tad jums jāzina, ka jūs savos tīklos ir notvērusi māyā un jūs esat izkrituši no Dieva-apziņas. Šāds apziņas bahirmukha-stāvoklis patiesi ir nopietns šķērslis attīstībai sādhanas ceļā. Tad, kad jūs iekrītat šādā stāvoklī, jums, cik vien ātri iespējams, jādodas pie Śrī Guru lotuspēdām un jācenšas pavadīt laiks ar jums līdzīgi domājošiem bhaktām, runājot par ar Dievu saistītām tēmām. Tādā veidā šis īslaicīgais apziņas pasaulīgums tiks uzveikts, jūs atkal vērsīsiet savu skatu uz iemīļoto dievību un būsiet spējīgs mīlēt to tā, kā vēlētos.”



[1] ananyaś cintavano māṁ ye janaḥ payupāsate; teṣāṁ nityābhiyktānāṁ yoga-kṣemaṁ vahāmyahaṁ Gītā 9.22

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru